Suport rowerowy - rodzaje, czym się różnią?

Niewidoczny, ale jakże ważny element - suport rowerowy i wszystko o nim.

Drukuj

Suport to ważna część roweru - to za jego pośrednictwem montujemy do roweru korby, które de facto pozwalają napędzać rower. Jest to również dość newralgiczne miejsce, podatne na zabrudzenia i awarie. Z tego też powodu warto wiedzieć, co w... suporcie piszczy!

Suport jest dość prostym elementem roweru, ale i bardzo ważnym elementem układu napędowego. Znajduje się w ramie roweru w specjalnym otworze zwanym mufą, który umieszczony jest w najniższym punkcie konstrukcji, mniej więcej na jej środku. Posiada łożyska, które pozwalają korbie kręcić się lekko i możliwie bezoporowo. Ponieważ element ten znajduje się dość blisko podłoża, można go nazwać jednym z najbardziej krytycznych elementów całej konstrukcji roweru. Problem polega na tym, że to właśnie on jest najczęściej narażony na zabrudzenia, a także na negatywny wpływ wilgoci. Do tego suport podczas jazdy ciągle poddawany jest dużym siłom nacisku. Ta niewielka część jest bardzo ważna dla całej budowy roweru, więc warto ją lepiej poznać.

 

 

 

 

Komponenty suportu rowerowego

W rzeczywistości system składa się w niewielki element, prosty pod względem technicznym, ale w niektórych przypadkach może być dość drogi i zaawansowany technologicznie.

W najprostszym wariancie suport rowerowy składa się z następujących części:

  • Wał: jest to część, która obraca się wewnątrz podzespołu;
  • Zestaw łożysk suportu: są to części, które znajdują się wewnątrz suportu;
  • Mufa: jest to miejsce, w którym znajduje się wkład;
  • Elementy mocujące korbę.

Istnieje również inny podział budowy wkładu suportu na następujące elementy:

  • Korpus, który można uznać za główną część wkładu, wewnątrz którego znajdują się łożyska;
  • Miski: element umożliwiający zamocowanie suportu w kielichu ramy;
  • Oś, która jest ruchomą częścią obracającą się wewnątrz obudowy;
  • Mechanizmy wielowypustowe, czyli miejsce mocowania korby.

Są to oczywiście podstawowe przykłady budowy. Z racji tego, że istnieją różne rodzaje wkładów, każdy posiada trochę inną konstrukcję. Omówimy dokładnie każdy typ, przybliżymy każdy z jego rodzajów i tym samym pomożemy zrozumieć ten element od A do Z.

 

 
 

 

 

Podział suportów rowerowych

Rowerowe suporty dostępne na rynku można podzielić na kilka grup. Podstawowym podziałem wkładów jest różnica w montażu. Istnieją tylko dwa sposoby na montaż suportu - wkręcany suport (wkręca się bezpośrednio do mufy suportowej) oraz wciskane suporty typu press fit. Cała różnica. Czy tylko tyle?

Typy suportów rowerowych można rozpoznać po układzie łożysk.

Typ otwarty. Wadą tego typu mechanizmu jest to, że jest on całkowicie bezbronny wobec wszelkich zanieczyszczeń, brudu i małych kamieni, które wylatują spod kół roweru. Innymi słowy, cykliczna konserwacja jest koniecznością. Z drugiej strony ich konserwacja jest dość łatwa, poradzi sobie z nią nawet początkujący rowerzysta.

Typ zamknięty. W tym przypadku suport jest montowany bezpośrednio do ramy. Ten typ jest bardziej powszechny w przypadku rowerów ze średniej półki cenowej. Ma tylko jedną wadę: nie można naprawić części, a jedynie całkowicie ją wymienić. Niemniej jednak jakość działania jest znacznie lepsza.

Typ zintegrowany również nie podlega naprawie w przypadku zepsucia, ale charakteryzuje się zwiększoną niezawodnością.

Różnice tyczą się także samych łożysk:

Łożyska kulkowe - takie łożyska rowerowe spotykane są coraz rzadziej i zazwyczaj w rowerach budżetowych. 

Łożyska maszynowe - bardziej niezawodne, ale w przypadku zużycia konieczna jest ich całkowita wymiana

Według jakich parametrów suporty są klasyfikowane w zdecydowanej większości przypadków:

  • Długość wału lub osi, która ma znaczenie dla umiejscowienia pedałów.
  • Długość korpusu (obudowy), która idealnie powinna odpowiadać długości mufy
  • Rodzaj gwintu (jego wymiary); występują też suporty wciskane (press-fit) pozbawione gwitnu
  • Rodzaj mocowania korby: tutaj również musi być pełna zgodność.

Podstawowe rozmiary suportów rowerowych

Zazwyczaj producenci przestrzegają pewnych standardów. Często zdarza się jednak, że element ten, który ma pasować według wszystkich parametrów, nie pasuje. Aby określić rozmiar suportu, konieczne jest określenie rozmiaru węzła ramy (szerokość mufy suportowej).

  • 73 mm lub 68 mm: typowe dla MTB, a w przypadku mniejszym również szosy. Suport 73 mm można zamontować na ramie 68 mm za pomocą trzech dodatkowych podkładek;
  • 83 mm: typowy rozmiar dla rowerów ekstremalnych, niekompatybilny z poprzednim rozmiarem;
  • 100 mm, 120 mm: dla rowerów typu fat bike lub niektórych rowerów ekstremalnych.

Powszechne standardy i rodzaje suportów rowerowych

Ewolucja wkładów przeszła wiele zmian. Dostępne są różne rodzaje suportów. Od prostych zastosowań do lekkich i wydajnych mechanizmów ze skomplikowaną budową. W zależności od przeznaczenia roweru, montażu korby rowerowej, umiejscowienia łożysk rowerowych, dział ten rozrósł się niesamowicie. Przedstawiamy Państwu praktycznie wszystkie rodzaje w wersji PRO, pod względem wszystkiego.

Najprostszy i najstarszy

Cotter Pin (klin). Jedna z najstarszych wersji. Jest to oś z rowkami. Kliny przechodzą przez nią i łączą się z korbą. Każdy klin ma jedno mocowanie do rowka, a drugie do nakrętki. Również w tym przypadku często spotyka się różne standardy, które nie są wymienne. Wynika to z faktu, że kąt klina może być różny. Z powodu dynamicznych obciążeń piny ciągle się luzowały, rozpadały, a korba zaczynała trzeszczeć. Dostępne są w rozmiarach 110 mm, 113 mm, 118,5 mm, 122,5 mm i 128 mm (rozmiar w mm osi kwadratowej). Aby dobrać odpowiedni wkład suportu, wystarczy zmierzyć długość osi. Rzadko, ale jeszcze znajdziecie suporty rowerowe tego typu.

 

 

 

 

Suport gwintowany (suporty kompaktowe)

Jeden z najstarszych standardów, który jest nadal szeroko stosowany, zazwyczaj to suporty jednoczęściowe. Tego typu wkład suportu wkręca się w gwintowaną mufę ramy. Rozmiary przedstawiają się następująco: 68 mm i 70 mm (szosa); 68/73 mm (Suport MTB Shimano BB52 typu BSA, suport GXP BSA); 73 mm; 83 mm; 100 mm i jak dotąd największy to 120 mm. Istnieje kilka standardów nasadzenia kwadratowych suportów na mechanizm korbowy: ISO, JIS Low Profile i JIS.

ISO to Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna. Próbowała ona zunifikować komponenty do jednośladów poprzez kompatybilność między producentami z różnych krajów. Większość standardów jest jednak zorientowana na państwa " angielskie". Włoskie komponenty zostały wykonane zgodnie z ich własnymi standardami, ale większość z nich jest wymienna z angielskimi. Przykładem jest różnica między włoskimi wkładami - 70 mm szerokości i prawym gwintem M36x24tpi, a angielskimi - 68 mm szerokości z lewym i prawym gwintem BC 1,37x24tpi (tpi - skok gwintu, liczba obrotów gwintu na cal), który otrzymał przedrostek w potocznej nazwie rozmiaru gwintu - EURO. Standardowy kwadrat ISO ma najkrótszą długość i większe kąty stożka niż JIS Low Profile i JIS. Taka konstrukcja wymaga bardziej profesjonalnego podejścia do montażu korby, co daje nam mniej niezawodne połączenie.

JIS Low Profile - japoński standard posiada ogranicznik na końcu kwadratu, dla precyzyjnego dojścia linii łańcucha (Chain Line). Używany do korb Shimano.

JIS - Japońskie Standardy Przemysłowe. Jeśli masz system / korbę wyprodukowaną w tym stuleciu, zapomnij o poprzednich 2 standardach wspomnianych powyżej. W 1997 roku Japonia zaproponowała jeden standard. Dziś nie ma znaczenia, od jakiego producenta pochodzi Twoja korba.

Obecnie najczęściej stosowanym standardem wkręcanych suportów jest ten z gwintem BSA. Z szerokością 68 mm spotkamy się w rowerach szosowych, a 73 mm w rowerach MTB, przy czym wszystkie mają taką samą średnicę wewnętrzną 34,8 mm. Niektórzy wyrafinowani producenci rowerów używają włoskiego standardu ITA, choć jest to dość rzadkie. Właściciele ram z włoskimi wkładami często znajdują się w niekorzystnej sytuacji, ponieważ niezbędne części nie są łatwe do znalezienia. W przypadku suportów ITA oba gwinty są prawe.

Kwadrat lub SQR - suporty rowerowe wybierane najczęściej przez producentów rowerów z niższej półki. Jest to jeden z najpopularniejszych typów. Swoją nazwę zawdzięcza kwadratowemu przekrojowi końców wału. Na tych końcach umieszczone są korby. Ten typ suportu jest często spotykany w modelach budżetowych. Przykładem jest popularny od Shimano suport MTB BB-UN26. Rozwiązanie to nie jest w ogóle stosowane w nowoczesnych rowerach klasy średniej i wyższej. Faktem jest, że taki wkład ma bardzo dużą wagę (około 300-400 gramów), ponieważ jest zbudowany wokół pełnej stalowej osi i dość masywnych łożysk. Pod koniec ubiegłego wieku zaczęły rozwijać się ekstremalne dyscypliny kolarskie, a standardowe kwadratowe osie nie były w stanie poradzić sobie z obciążeniami. Po prostu skręcały się spiralnie, co wpływało na położenie korby, której lewa i prawa część nie były ustawione prosto względem siebie. Dlatego zdecydowano się zwiększyć przekrój poprzeczny osi. Pierwsze takie osie zastał wkład od Shimano.

Ciekawe rozwiązanie to suport thun od niemieckiej firmy, który dla kwadratowej osi pomimo wkręcanych plastikowych misek, zaproponował takie same, ale wciskane suporty. Suport rowerowy Jive to przedstawiciel jednej i drugiej wersji wkładu. Systemy tej firmy często można spotkać w rowerach Van Rysel, Rockrider, Elops i Riverside.

 

 

 

 

Octalink

Odrębnym krokiem w rozwoju suportów jest standard Octalink od Shimano, który był połączony z korbami za pomocą ośmiu wielowypustów. Obecnie takie wkłady są używane dość często, ale wciąż znacznie rzadziej niż systemy kwadratowe. Standard ten jest już przestarzały i prawie nigdy nie jest stosowany w nowych rowerach. Charakterystyczną cechą tego typu wkładu jest obecność łożysk poprzecznych (zasadnicza pozycja Japończyków) oraz obecność lekkiej osi o większej średnicy. Występuje w dwóch wersjach Octalink v1 i Octalink v2 z wielowypustami odpowiednio 5 mm i 9 mm. Suporty te robione są pod następujące rozmiary szerokości mufy suportu 68 i 70 mm i 73 mm. Wkłady tego typu mają zintegrowane łożyska, w których wewnętrzne i zewnętrzne bieżnie pełnią funkcję osi i obudowy suportu. Rozmiar gwintu w osi to M15. OCTALINK V1 - używany tylko z korbami HOLLOWTECH XTR. OCTALINK V2 - stosowana do wszystkich innych mechanizmów korbowych Shimano i nie tylko Shimano. Kiedy pojawiły się korby HOLLOWTECH II ze zintegrowaną osią 24 mm, wkłady OCTALINK przestały się dzielić na V 1 i V2 i są rozróżniane według poziomu i oznaczeń.

Zarówno w BMX, jak i MTB, amerykanie nie mogli zaakceptować monopolu japońskiej strony i jak na zawołanie w kierunku myśli i ruchu projektowego pojawił się standard - ISIS.

Isis Drive, Power Spline, Howitzer

ISIS Drive - duże wielowypusty i duża średnica osi suportu zwiększają powierzchnię styku między korbą a osią, dzięki czemu wkład jest praktycznie niezniszczalny. Sama oś jest pusta w środku, co zmniejsza jej wagę. Standard ten został zaproponowany w 1999 roku i był wówczas dość przełomowy. Był używany przez Truvativ, Chris King, Race Face i FSA.

Rozmiary według szerokości mufy suportu to 68 i 70 mm (szosa); 68/73 mm; 73 mm; 83 mm; 100 i jak dotąd największy to 120 mm. Rozmiar 68/73 został wynaleziony przez Truvativ (dzisiaj SRAM).

Wkłady Truvativ JIS i ISIS mają 2,5 mm stalową lub aluminiową podkładkę dystansową. Zasadniczo jest to suport 73 mm, a jeśli umieścimy go na ramie 68 mm, podkładka dystansowa zrekompensuje różnicę. Podczas gdy wkład JIS ma lewą miskę przelotową, w ISIS jest ślepa. Gumowy pierścień zamyka szczelinę między kołnierzem a ramą i pełni funkcję bardziej estetyczną. Standardowe suporty ISIS mają 10 klinowych wypustów na końcach osi, utworzonych przez półokrągłe wgłębienie w osi. Połączenie korby z osią nie styka się ani na wielowypuście, ani na wgłębieniu między wielowypustami. Ponieważ wielowypust ma kształt klinowaty, mechanizm korbowy jest dociskany do górnej połowy wielowypustu po bokach i opiera się o pierścień oporowy. Wkłady tego typu mają wymienne łożyska przemysłowe w liczbie 2; 3; 4 szt. lub 2 łożyska dwurzędowe. Rozmiar gwintu w osi wynosi M15; 14 i 12 mm, w zależności od grubości osi.

Standard Power Spline od Truvativ. Wymiary to 68/73x113 mm lub 68/73x118 mm. Konstrukcja jest taka sama jak w przypadku wkładów kwadratowych, ale zamiast kwadratu jest 12 małych prostokątnych równoległych wielowypustów. Korba została wciśnięta na wielowypusty ze względu na lekko stożkowy kształt osi. Rozmiar gwintu w osi to M8x1.

We wszystkich wyżej wymienionych wkładach łożyska rowerowe znajdują się wewnątrz ramy i mają mniej więcej taką samą i niezbyt dużą odległość między sobą. I tutaj pojawia się decyzja o zwiększeniu odległości między łożyskami, zwiększając w ten sposób dźwignię oporu, zmniejszając obciążenie łożysk i zwiększając ich żywotność. Tak powstały wkłady z łożyskami zewnętrznymi. Howitzer to kolejny wynalazek od Truvativ, ten sam ISIS tylko z zewnętrznymi łożyskami suportu i krótszym łączeniem korby, co niestety osłabia połączenie oś-korba.

Wprowadzenie osi korby Hollowtec II

Wprowadzenie korby ze zintegrowanym ramieniem Shimano Hollowtech II zmieniło świat na zawsze. Popularny standard Shimano wykorzystuje standardowe angielskie połączenie gwintowe z prawym gwintem na lewym kielichu i lewym gwintem na prawym kielichu. Charakteryzuje się zewnętrznymi łożyskami, co pozwoliło na zwiększenie średnicy osi korby do 24 mm i jej wydrążenie. Oś jest zamontowana po stronie korby z prawej strony, a wkład zawiera tylko aluminiowe miski ze wciśniętymi w nie kompaktowymi łożyskami, a także plastikową osłonę, która łączy dwie miski suportu Shimano wewnątrz ramy. Waga takiego wkładu nie sięga stu gramów, ale należy wziąć pod uwagę, że nie zawiera ona osi. Chociaż nawet dodanie wagi wydrążonej tytanowej osi sprawia, że wkład jest znacznie lżejszy niż kwadratowy.

Zwiększona średnica osi korby pozwala uzyskać wysoką sztywność skrętną, a jej długość zwiększa sztywność zginania układu. Rezultatem jest lekki, ale usztywniony system.

Popularność standardu suportu Shimano Hollowtech II rośnie nieprzerwanie od 2003 roku aż do chwili obecnej. Rozwiązanie okazało się bardzo interesujące, proste i skuteczne. Niektórzy producenci, którzy przeszli na PressFit, wracają do japońskiego standardu, ponieważ okazuje się on znacznie bardziej praktyczny w dłuższej perspektywie.

Dostępne w szerokościach 68/73 i 83 mm. Z nowych trendów, szerokość 100 i 120 mm dla ram typu fat bike. W rzeczywistości miseczki/łożyska są takie same, różnica polega na długości plastikowej przekładki między nimi. Przykładem może tutaj posłużyć suport gwintowany Tiagra i suport Shimano Sora.

MegaExo, X-Type и GXP

FSA opracowało standard MegaExo, a RaceFace opracował standard X-Type, natomiast Sram suport GXP, będący rozwinięciem standardu ISIS

Te trzy wkłady są prawie takie same jak japońskie, ale z pewnymi osobliwościami. Niemniej jednak oś 24 mm i łożyska skierowane na zewnątrz sprawiają, że wkłady te są prawie nie do odróżnienia od siebie.

Korby w tych systemach są mocowane w bardzo prosty sposób. Prawa część z osią jest po prostu wkładana do suportu, a lewa część jest nakładana na oś i dociskana specjalną plastikową lub aluminiową śrubą, tworząc wstępne obciążenie łożysk w celu wyeliminowania luzów i przesunięć podczas pedałowania.

Campagnolo Ultra-Torque i Power Torque

Kolejny wkręcany suport, tym razem od Campagnolo. Tak, to prawie to samo co wyżej. Włosi jednak mają oś o średnicy 25 mm i każda część korby ma półoś, połączone są ze sobą wewnątrz wkładu. Konstrukcja ta została wydana w 2006 roku pod nazwą Ultra-Torque, a później w 2011 roku zaprezentowano konstrukcję z pojedynczą osią o nazwie Power Torque. 

 

Cannondale
 

 

 

Suport Press Fit

Kiedy włókno węglowe stało się powszechnie stosowane w budowaniu ram, nadszedł czas na standard press fit. Chodziło o to, że we włóknie węglowym nie dało się stworzyć odpowiednich gwintów, tylko trzeba było pomyśleć o metalowych wkładkach, które mogły udźwignąć system. W rzeczywistości wielu producentów właśnie zaczęło tak robić, wklejając w ramę aluminiową rurkę lub specjalne gwintowane miseczki. Rozwiązanie jest całkiem wykonalne, ale nie wszystkim przypadło do gustu i wkłady zaczęto wciskać bez gwintów bezpośrednio w karbon, co zwiększało sztywność konstrukcji poprzez zwiększenie średnicy osi korby i dodatkowo zmniejszało wagę. Efektem ubocznym tego odchudzenia jest pojawienie się skrzypienia podczas pracy, którego można się pozbyć, ale wymaga to pewnych umiejętności, czasu i narzędzi. 

Suport press fit to prawie ideał, z wyjątkiem tego, że wkład można włożyć do ramy praktycznie gołymi rękami. Osobiste doświadczenie ze wciskaniem łożysk w takie wkłady i samych wkładów w ramy pokazuje, że siłę wytworzoną przez prasę można łatwo powtórzyć gołymi rękami. Oznacza to, że osadzanie odbywa się bez większego wysiłku, co wskazuje na występowanie luzów w przyszłości. 

Istnieje 8 standardów wkładów wciskanych (i kilka pochodnych) i są to: BB90/BB95, PF86/92, BB30, BB30A, PF30, BBright, BB386 EVO i T47. Ostatni standard, nawiasem mówiąc, wykorzystuje standardowe gniazdo PF30, ale wciska się podczas instalacji dzięki gwintom wewnątrz wkładu.

 

 
 

 

 

Rodzaje suportów press fit

BB30

Standard BB30 został wprowadzony w 2000 roku i pozwolił na zwiększenie średnicy osi korby do 30 mm przy średnicy węzła wkładu 42 mm. Kolejną odsłoną tego wkładu był BB30A, w której lewa miska wkładu była o 5 mm szersza, co ponownie zapewniało większą sztywność. Ponadto, krok ten pozwolił na uzyskanie jednakowej odległości od korby do środka symetrii roweru. Charakterystyczną cechą tych systemów była potrzeba precyzyjnej obróbki aluminiowych wkładek do ram karbonowych. 

W 2015 roku wprowadzono standard PF30A z łożyskami umieszczonymi w plastikowych obudowach, które z kolei były wciskane bezpośrednio do ramy z włókna węglowego bez aluminiowych wkładów.

PF30

Standard ten jest odpowiedzią SRAM-a. Replikuje on koncepcję BB30, ale w sposób bardziej wyrozumiały dla producenta. Tutaj również nie są wymagane precyzyjnie obrobione aluminiowe wkładki, a łożyska są umieszczone w plastikowych miseczkach umieszczonych bezpośrednio w ramie z włókna węglowego.

 

 

 

 

Shimano BB86

Oczywiście, gdyby Japończycy stracili szansę na wykazanie się, przestaliby być sobą. Od Shimano suport rowerowy wyszedł o średnicy miski łożysk 41 mm, ale oś pozostała taka sama - 24 mm. Dlaczego? Nie mamy pojęcia.

Szosowy suport Shimano ma 86,5 mm i 89,5 lub 92 mm dla rowerów MTB. System ten jest znany także pod nazwą PF41.

Trek BB90 и BB95

Kolejny suport Press fit, który w budowie ma to, co poprzednicy, tylko różni się rozmiarami. Dla szosowców 90,5 mm, a dla MTB 95,5 mm przy średnicy korpusu 37 mm. Konstrukcja Treka jest uważana za zdecydowanie najbardziej niefortunną. Prawdopodobnie problem tkwi w zbyt małej średnicy osadzenia. Pewnie dlatego firma przeszła na standard T47 w swoim Domane na rok 2020.

BB 92

Kolejny standard od SRAM. Tym modelem amerykanie poprawili płynność działania, zmniejszyli masę i zrobili go bardziej hermetycznym, co wpływa na żywotność. Zewnętrzna średnica 41 mm, średnica osi 24 mm i szerokość mufy 89.5-92 mm. SRAM suport gxp pressfit jest tutaj idealnym przykładem. Istnieje też kompatybilny tańszy zamiennik - suport rowerowy prowheel pressfit.

BB386 EVO

Rozwiązanie zaproponowane przez FSA w 2011 roku nieco przygłuszyło szum wokół press fitów. Wkład ma szerokość 85,5 mm, dzięki czemu jest kompatybilny z gwintowanymi kielichami wkładu 68 mm.

PRE 82.5

Colnago poprawiło nieco sytuację w 2015 roku, stosując wkręcane mocowania pod PressFit. Rozwiązanie to zapewniło, mniejszą podatność ramy na uszkodzenia i zużycie podczas wymiany wkładu. System ten jest kompatybilny z suportami BB86 i BB386EVO.

 

 

 

 

T47

T47 powinien być umieszczony w sekcji systemów gwintowanych, ale bliżej mu do PressFit. Criss King opracował swój własny standard w 2015 roku, który wykorzystuje średnice osadzenia wkładu BB30, ale na połączeniu gwintowanym w stylu angielskim. Dużym plusem jest brak skrzypienia w połączeniu ramą/suport jak ma to miejsce w przypadku BB30. Wcześniej wkłady o tej konstrukcji były uważane za coś bardzo niszowego.

Cervelo BBRight

Cervelo opracowało BBRight dla swoich rowerów szosowych. Są one asymetryczne, zarówno rama, jak i wkład. Standardowa średnica mocowania 46 mm. Można go zastąpić konwencjonalnym suportem PressFit przy użyciu elementu dystansowego na osi o długości 11-14 mm po prawej stronie. Długość osi musi być odpowiednia. Systemy z osią 30 mm są wygodne, ponieważ w aluminiowych drążkach łączących można zmienić oś na wymaganą długość, a w karbonowych rzadko, jeśli pozwala na to konstrukcja. System kompatybilny z korbami BB30.

Specialized OSBB

Specialized również nie mógł pozostać w tyle. Poszli drogą BB30 i PF30, zapewniając układ korby z osią 30 mm o średnicy osadzenia 46 mm i szerokości 61 mm. Ostatnie lata to jednak powrót do sprawdzonych wariantów gwintowanych.

SRAM DUB

SRAM po raz kolejny próbuje przyćmić konkurencję i staje się pionierem standardu DUB w 2018 r. Oś korby dla takiego wkładu ma średnicę 28,99 mm. Firma twierdzi, że takie korby są lżejsze. Cóż, nie ma sensu nawet się kłócić, wszystko się zgadza, ale wytrzymałość i sztywność skrętna takiej osi jest znacznie mniejsza.

Token Ninja

Firma Token na dobre zagościła na przestrzeni rowerowej od strony właśnie suportów. Suporty NINJA to wciskane miski suportu połączone ze sobą za pomocą skręcanej tulejki. Za pomocą odpowiedniego klucza skręcamy miski, które wprasowują się w mufę ramy. Całość stanowi mocne i sztywną konstrukcję. Wszystko po to, aby zniwelować problemy, które istnieją w popularnych press fitach. Token dostarcza rozwiązania do praktycznie wszystkich standardów dostępnych na rynku. Token w swoich suportach stosuje kilka modeli łożysk. W większości modeli zastosowano wysokiej jakości łożyska stalowe. W modelach gdzie jest na to miejsce zastosowano solidne łożyska o większych gabarytach.  Są jednak modele gdzie miejsca jest bardzo mało. Łożyska wtedy muszą mieć bardzo wycieniowane rozmiary. Zwłaszcza dla muf w ramie o średnicy 41mm i osi  korby 30mm (lub 29mm  DUB).

Kompatybilność i podsumowanie

Wszystko zależy od modelu wkładu suportu i typu wkładu suportu. Należy pamiętać, że w 99,9% przypadków, z wyjątkiem standardów Cotter Pin i SQR, nawet jeśli wkłady wyglądają podobnie, różne korby nie są ze sobą kompatybilne. Jeśli chcecie wymienić jedną część korby, róbcie to w ramach odpowiedniego standardu, a jeszcze lepiej wymieńcie całość. Wymienić suport rowerowy, to już zadanie dla ambitnych, najlepiej zgłosić się do specjalisty.

Ze względu na wojny patentowe i bitwy marketingowe, na rynku istnieje cała masa standardów. Starajcie się używać wkładów na łożyskach maszynowych, są one znacznie trwalsze i łatwiejsze w montażu. Nabywajcie tylko takie wkłady, które są kompatybilne z systemem w Twoim rowerze. Dobry jakościowo suport rowerowy, powinien służyć bezawaryjnie przez długie lata.