Nowy Canyon Spectral CF - MTB do-it-all

Drukuj
Canyon Spectral CF (2024) Anthony Smith / Canyon

Niemiecki producent zaprezentował nową generację swojego najbardziej uniwersalnego fulla. Spectral CF ma teraz nową kinematykę zawieszenia oraz odświeżoną geometrię. Na pokładzie nie brakuje też konstrukcyjnych smaczków.

Idea stojąca za rowerem trailowym w ujęciu Canyona się nie zmienia - nowy Spectral CF to tak naprawdę ewolucja swojego bardzo udanego poprzednika. Ma być rowerem do dynamicznej jazdy trailowej, pozwolić na wygodne eksplorowanie gór w duchu wyprawowym, ale i być po prostu jedynym rowerem górskim w garażu, gotowym na większość górskich wyzwań. W czasach gdy więcej znaczy lepiej, Canyon idzie pod prąd - zmniejsza skok zawieszenia Spectral CF, ale dopracowuje jego kinematykę i aktualizuje geometrię. To zresztą nie koniec nowości w najbardziej uniwersalnym MTB z Koblencji.

 

 

 

 

NOWE ZAWIESZENIE I GEOMETRIA

Ilość skoku zawieszenia w nowym Spectral CF została zmniejszona o 10 mm - nowy model oferuje 140 mm skoku z tyłu i 150 mm skoku z przodu. Canyon dopasował przy tym kinematykę zawieszenia tak, aby nie przeszkadzało ono riderowi na podjazdach, ale i nie ograniczało na zjazdach. W praktyce ma ono nie zabierać zbyt dużo energii podczas wspinaczek, ale i pozwolić atakować nawet wymagające fragmenty tras zjazdowych.

 

 

 

 

Geometrycznie Spectral CF otrzymał tylko drobne udoskonalenia, bo Canyon ze swoim progresywnym podejściem do budowy rowerów konstruuje modele, które dobrze znoszą próbę czasu. Mamy więc na pokładzie nowego modelu bardziej stromą podsiodłówkę (76,5 stopnia) oraz delikatnie poprawione wartości stack i reach (kąt głowy ramy zostaje taki sam na poziomie 64 stopni). Zamierzenia takich zabiegów są proste: wygodniejsza pozycja do pedałowania w siodle, a więc i większa efektywność kręcenia, a także jeszcze więcej pewności prowadzenia podczas jazdy w dół.

 

 

 

 

Nowy Spectral CF dostępny jest w dwóch opcjach wielkości kół: 29” lub mullet. Canyon daje też możliwość późniejszej zmiany wielkości koła - z tyłu w miejscu osi znajdziemy flip-chip, który możemy ustawić w opcji pod 29” (437 mm długości chainstay) lub 27,5” (429 mm). Canyon zadbał też o szeroką rozmiarówkę od XS (ten rozmiar występuje tylko w mulecie) do XL (w. Praktyce od około 155 cm do 203 cm). Z poprzedniej generacji Spectral CF odziedziczył jeszcze jeden flip-chip, którym możemy modyfikować wysokość środka suportu czy zmieniać o 0,5 stopnia kąt głowy ramy i kąt podsiodłowa.

 

 
 

 

 

 

SYSTEM K.I.S.

Spectral CF otrzymał też znany z innych modeli Canyona system „wspomagania kierownicy” K.I.S. To stabilizator, który poprzez sprężyny o regulowanym naprężeniu pomaga wrócić kierownicy do pierwotnej pozycji. To rozwiązanie pomaga sterować w trudnym terenie, poprawia sterowanie i kontrolę nad rowerem, szczególnie na dużych prędkościach. Co ciekawe Canyon daje też możliwość rezygnacji z K.I.S., bo w zestawie dostaniemy standardowy insert, którym zastąpimy moduł do regulacji naprężenia sprężyny K.I.S.

 

 
 

 

 

 

DODATKOWE CECHY

Ekipa z Koblencji do nowego Spectrala CF zaprojektowała w dolnej rurze schowek, do którego możemy włożyć najważniejsze przybory serwisowe - dętkę, multitoola, naboje CO2. Wszystko chowamy do dedykowanego pokrowca i wsadzamy do ramy. Canyon chwali się, że obsługa tego elementu jest bardzo wygodna - na tyle, że nawet wychłodzone jazdą po błotnistych szlakach dłonie poradzą sobie z jego obsługą. Dodatkowe zewnętrzne miejsce do przewozu drobiazgów zastosowano jeszcze pod górną rurą ramy. Nowy Spectral CF pomieści też spore bidony - Niebawem do Spectrala CF dokupić będzie można dedykowany uchwyt z bidonem od Fidlocka, który pomieści aż 850 ml płynu. Standardowo zmieścimy tu bidon 600 ml, przy koszyku z wkładaniem butelki od boku.

 

 
 

 

 

Canyon w nowych modelach montuje swój mostek G5, który pomaga zachować ładny wygląd kokpitu, a do tego pod mostkiem możemy zamontować stworzony przez ludzi z Canyona uchwyt na multitoola - którego uwaga można będzie wydrukować w domu, bo jego projektanci udostępnią projekt do pobrania. Jak widać innowacyjność w Canyon nadal ma się znakomicie.

 

 
 

 

 

Na uwagę zasługuje też dwuczęściowy „błotnik” w okolicach suportu, chroniący główną oś zawieszenia przed ekspozycją na największe błoto, a także podwójnie uszczelniane łożyska, w pełni wewnętrzne prowadzenie przewodów czy wymienne wkłady gwintowe, w razie gdyby potrzebny był grubszy serwis.

GAMA MODELOWA

Spectral CF dostępny jest w 4 wersjach wyposażenia - wszystkie posiadają dropper Canyona, a także ich autorskie kokpity. Topowy Spectral CF wyposażony został w napęd SRAM XX Eagle Transmission oraz zawieszenie Fox (jego cena to 6,999 EUR, waga: 14,56 kg). Podstawowy Spectral CF 7 również bazuje na zawieszeniu FOX, w miejscu napędu spotkamy grupę Shimano SLX - jego cena to 3399 EUR, a masa wynosi 15,36 kg.

Wszystkie wersje modelowe dostępne są już na stronie canyon.com.